Voorwoord

DE KRACHT VAN VERBINDING 

CEO – Jeroen Hoencamp

Een verbonden samenleving – hoe verder we digitaliseren, hoe belangrijker de ontelbare dagelijkse connecties worden. Daarom investeren we in innovatieve technologieën en heeft Nederland mede hierdoor de beste netwerken ter wereld. Maar deze technologische prestaties zijn zelf niet het doel. Het gaat er uiteindelijk om hoe mensen, bedrijven en de hele maatschappij hierdoor vooruitkomen. In ons eerste Integrated Report lees je over deze verbindende kracht van VodafoneZiggo in de Nederlandse samenleving. 

Het jaar 2022 gaf ons veel kans om te laten zien wat onze purpose waard is: ‘Plezier en vooruitgang met elke verbinding’. Want we kijken terug op een jaar dat turbulent verliep. Met de oorlog in Oekraïne, een ernstige energiecrisis en de hevige inflatie. Tegelijkertijd bewegen we in een concurrerende markt en zien we bij onze klanten een snel veranderend kijkgedrag.  

Aan uitdagingen geen gebrek dus. Maar hierdoor konden we weer laten zien dat we als bedrijf van grote waarde zijn voor de samenleving. Met onze digitale infrastructuur, maar zeker ook met onze inzet om de maatschappij vooruit te helpen. Sinds de coronajaren hoef ik aan niemand meer uit te leggen: wat wij doen, doet er echt toe. 

Onze klanten vertrouwen op ons voor iets wat simpelweg onmisbaar is geworden: een betrouwbare verbinding.

EEN STERKE COMBINATIE 

Die maatschappelijke motivatie zie ik terug in onze hele organisatie. Zo gingen collega’s op missie met het Instant Network-team van de Vodafone Foundation om in de grensgebieden rond Oekraïne mobiele noodnetwerken op te zetten. Bij terugkomst vertelden ze over de reacties van vluchtelingen die hierdoor weer contact konden leggen met geliefden. Deze verhalen maakten grote indruk op me. Recent reisde dit getrainde team af naar Turkije om daar noodcommunicatie op te zetten in de regio die zwaar werd getroffen door de aardbevingen. 

Onze betrokkenheid zie ik ook terug in hoe we bijdragen aan de energietransitie. Met stevige ambities nemen we als telecombedrijf onze verantwoordelijkheid om onszelf en ketenpartners te verduurzamen. Dit thema leeft binnen heel VodafoneZiggo. Kijk maar naar het initiatief van onze monteurs om in binnensteden de laatste kilometers af te leggen met e-bakfietsen en elektrische steps. Dit maakt parkeren makkelijker, monteurs zijn sneller op locatie en het draagt bij aan onze ambitie om onze CO2-uitstoot met de helft te verminderen in 2025. Ik ben er trots op dat deze ideeën ontstaan én dat we ze werkelijkheid maken. 

TECHNOLOGIE VOOR IEDEREEN 

Onze klanten vertrouwen op ons voor iets wat simpelweg onmisbaar is geworden: een betrouwbare verbinding. We hebben daarom weer alle zeilen bijgezet voor een veilig en stabiel netwerk dat meegroeit met de behoeftes van onze klanten. Zo bieden we sinds het najaar van 2022 al onze klanten een verbinding met 1 Gigabit downloadsnelheid. Een prestatie van formaat, waar door veel collega’s hard aan is gewerkt. Ondernemers helpen we met de kansen van digitalisering. Van veilig, hybride en efficiënt werken, tot slimme Internet of Things-oplossingen. 

Technologie vergroot onze wereld en verkleint afstanden. Tegelijk is het belangrijk dat íedereen de kans krijgt om mee te komen in deze digitale samenleving – op een bewuste en veilige manier. Dus helpen we met onze Welkom Online-workshop ouderen met internetten, zoals videobellen en handige apps gebruiken. En leren we kinderen via het Online Masters-programma hoe ze veilig en vaardig online zijn en een gezonde balans bewaren tussen online- en offlineactiviteiten. Met deze programma’s bereikten we dit jaar weer zo’n 200.000 mensen. 

DE BESTE KLANTBELEVING 

Vodafone en Ziggo begonnen zes jaar geleden aan een gezamenlijke toekomst. Deze joint venture staat nu als een huis, dus was het in 2022 een natuurlijk moment om onze strategie en ambitie te vernieuwen. Dit Integrated Report is opgebouwd vanuit die vernieuwde strategie. De kern ervan is iets waarvoor ik mij persoonlijk hard heb gemaakt: we willen een buitengewone klantbeleving bieden – de beste in de markt. Op elk moment, op elk apparaat, overal.  

We willen een buitengewone klantbeleving bieden. Op elk moment, op elk apparaat, overal. 

Die klantbeleving gaat veel verder dan alleen een veilige en stabiele verbinding. Het gaat ook over gebruiksgemak dat supersimpel, superslim en superpersoonlijk is. Bovendien creëren we hét entertainmentplatform van Nederland. Met een onderscheidend aanbod in sport en entertainment dat we bundelen met de grote streamingdiensten. Zo verworven we voor Ziggo Sport de exclusieve tv-rechten voor het UEFA-clubvoetbal. Daarnaast blijven we door innoveren als het gaat om duurzame producten voor onze klanten. Zo introduceerden we afgelopen jaar de kleine en energiezuinige Mediabox Next Mini. 

ÉÉN GROOT TEAM 

Met trots kijk ik terug op onze indrukwekkende resultaten in 2022. In een uitdagende markt behaalden we al onze financiële doelen. Hierdoor konden we bijna € 950 miljoen euro investeren in de verdere versterking van onze netwerken, producten en diensten.  

Onze financiële, duurzame en maatschappelijke prestaties zijn alleen mogelijk dankzij de toewijding en het harde werk van al onze mensen. Wij werken samen als één groot team: van onze monteurs, callcentermedewerkers en winkelpersoneel, tot IT’ers, marketeers en verkoopmanagers. Iedereen draagt bij aan ons grote doel om mensen plezier en vooruitgang te bieden met elke verbinding. We gaan daarin de komende tijd mooie stappen zetten voor onze klanten. Ik kijk er enorm naar uit! 

Jeroen Hoencamp
CEO VodafoneZiggo

Deel deze pagina: