Milieuvriendelijk werken

Bewust energiegebruik in onze kantoren en winkels, een energie-efficiënter netwerk en steeds duurzamere datacenters. Dit is de basis van onze duurzame operatie die we continu onder de loep nemen. Afgelopen jaar gaven de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne nog eens extra impulsen aan onze duurzaamheidsdoelen. VodafoneZiggo’s Energy Crew zette zich vol in om het energiegebruik versneld te verlagen.

BEWUST ENERGIEGEBRUIK 

Van onze winkels en kantoren tot ons netwerk en datacenters – onze operatie heeft impact op het milieu. We gebruiken energie en stoten CO2 uit. Om zo bewust mogelijk energie te gebruiken, koopt VodafoneZiggo 100% Europese windenergie in, met Garantie van Oorsprong-certificaten.  

Van ons stroomverbruik gaat 94% richting het draaiend houden van ons netwerk. De rest komt voor rekening van onze winkels (1%) en kantoren (5%). Onder andere door dichte deuren in onze winkels en lagere temperaturen op kantoor, daalt ons gasverbruik elk jaar. In 2022 was dit verbruik nog ongeveer de helft ten opzichte van 2020.  

BESPAREN OP ONS NETWERK 

Verreweg de grootste energiereductie behalen we door aanpassingen in ons netwerk. We bezuinigden op het mobiele netwerk, onder andere door 3G-apparatuur versneld af te schakelen. Vóór mei 2023 trekken we de stekker uit alle circa 2000 3G-locaties. Bovendien installeerden we slimme software die zorgt dat bij piekgebruik meer masten zijn ingeschakeld en andersom juist minder in de daluren. Dit levert een besparing op van 5 GWh per jaar. In ons vaste netwerk verlaagden we het energieverbruik van onze datacenters. 

DUURZAMERE DATACENTERS 

In onze datacenters voerden we in 2022 meerdere energiezuinige maatregelen door. Zoals een aanpassing van de temperatuur op deze locaties. Ook maken we vaker gebruik van ‘vrije koeling’, waarbij de buitenlucht benut wordt. Iets waar we in het milde Nederlandse klimaat veel winst uit kunnen halen. We zijn verder meer energie-efficiënte apparatuur en software gaan gebruiken. En we schrijven onze eigen softwarecodes om het netwerk verder te automatiseren. Om onze datacenters nog duurzamer te maken, onderzoeken we in Tilburg en Groningen of we onze restwarmte kunnen hergebruiken.  

EFFICIËNTER DATA TRANSPORTEREN 

We verhogen telkens de capaciteit van onze netwerken, om zo te voldoen aan de steeds grotere vraag naar data. Onze ambitie is om hiervoor steeds minder energie te gebruiken. 

De afgelopen jaren is ons netwerk energie-efficiënter geworden; dit betekent dat we minder energie nodig hebben om dezelfde hoeveelheid data te transporteren. Ons mobiele netwerk werd sinds 2020 bijna 40% energie-efficiënter en ons vaste netwerk ruim 25%. Wel was in 2022 de stijging in het dataverkeer zo groot dat er onder de streep alsnog een lichte stijging was in het energieverbruik.  

ENERGY CREW 

Onze gespecialiseerde Energy Crew is sinds 2022 actief. Energiebewuste collega’s uit het hele bedrijf maken deel uit van dit team. Samen stelden zij een actielijst op van meer dan honderd mogelijke besparingen op zogenaamde sluipverbruikers. Zeven daarvan zijn in 2022 al in actie gebracht, zoals het versneld uitzetten van verouderde diensten en software-updates die zorgen voor energiebesparingen.  

De maatregelen beperken zich niet tot ons eigen energieverbruik, maar ook dat van klanten. Zo vervangen we versneld oude mediaboxen bij klanten door nieuwe, energiezuinigere exemplaren. 

Onze ambitie is om ons energieverbruik verder te verminderen door gebruik te maken van energiezuinige apparatuur en software.

Duurzame producten & diensten 

We onderzoeken continu hoe we onze producten en diensten nóg energiezuiniger en slimmer kunnen maken. Door minder grondstoffen te gebruiken, hergebruik en reparaties te stimuleren en de levensduur van producten te verlengen. Met recycling maken we de cirkel rond. Klanten nemen we mee door hen zoveel mogelijk duurzame keuzes te bieden en hen hierover te informeren. Al onze initiatieven samen bespaarden van 2018 tot nu al 28,5% CO2-uitstoot. 

DUURZAME PRODUCTEN 

Om onze klanten goed te bedienen, zetten we allerlei apparatuur in. We zijn ervan doordrongen dat we zorgvuldig moeten omgaan met de grondstoffen die hiervoor nodig zijn. Daarom zoeken we naar mogelijkheden om meer te hergebruiken, proberen we de levensduur van onze producten te verlengen en ontwikkelen we apparatuur en software die steeds energiezuiniger is.   

ENERGIEZUINIGE MEDIABOX 

De Mediabox Next Mini – die we in 2022 introduceerden – is een goed voorbeeld van een duurzaam nieuw product. Met een stroomverbruik tussen de 2,5 en 5 watt is hij energie-efficiënter dan zijn voorgangers. Hij gaat automatisch stand-by als hij even niet wordt gebruikt. Klanten kunnen deze energiebesparende instelling zelf aanpassen en in- of uitschakelen. Daarnaast bestaat de mediabox voor 85% uit gerecycled materiaal. En is hij zo klein dat hij door de brievenbus past. Hij is efficiënt verpakt in karton, om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken en flink te besparen op plasticgebruik. Hierdoor nemen ze in de bezorgwagens 30% minder ruimte in, waardoor er minder ritten nodig zijn. 

We vervangen sinds 2022 versneld de oude mediaboxen voor de nieuwe generatie energiezuinige en kleinere apparaten. 1,9 miljoen klanten beschikken inmiddels over een Mediabox Next of een Next Mini. Afgelopen jaar steeg het aantal energiezuinige tv-producten bij klanten van 21% naar 41%. 

SLIMME VERPAKKINGEN 

Andere initiatieven die ervoor zorgen dat we veel minder grondstoffen verbruiken, zijn onze e-sims en verbeterde verpakkingen. E-sims zijn digitale simkaarten die de bekende plastic simkaartjes vervangen, inclusief de verpakking daarvan. Verder hebben we in 2022 nieuwe, kartonnen dozen geïntroduceerd waar onze producten precies in passen. Hierdoor nemen ze in de bezorgwagens 30% minder ruimte in, waardoor er minder ritten nodig zijn. Verpakkingen worden bovendien steeds vaker gemaakt van biologisch afbreekbare materialen als soja-inkt en gerecycled karton. 

HERGEBRUIK WAAR MOGELIJK 

We stimuleren ook het hergebruik van apparatuur. Ziggo-klanten motiveren we om verouderde en niet-werkende apparaten in te leveren. Ze krijgen een doos waarin ze de apparatuur kosteloos kunnen terugsturen. Teruggestuurde mediaboxen, modems, routers en WiFi-boosters die nog bruikbaar zijn, zetten we na eventueel herstel opnieuw in. Inmiddels refurbishen we 1 miljoen apparaten per jaar, zo’n 85% van alle hardware die terugkomt.   

Door onze samenwerking met non-profitorganisatie Wecycle zorgen we ervoor dat apparatuur die we zelf niet kunnen recyclen wel goed terechtkomt. Dat doen we door klanten te stimuleren om afgeschreven hardware in te leveren bij een van de 13.000 recyclepunten van Wecycle door het hele land. 

EEN LANGER LEVEN VOOR DE TELEFOON 

Vodafone moedigt klanten aan om bewuste keuzes te maken die de levensduur van hun telefoon verlengen. Dat doen we onder de noemer: recycle, reuse, repair en reduce. Wanneer klanten hun telefoon één jaar langer gebruiken, verminderen zij de CO2-impact van hun telefoon tot wel 29% (bron: start-up.ro). Met de campagne ‘Geef je telefoon een langer leven’, gestart in 2023, willen we Nederlanders helpen om het meeste uit hun telefoon te halen. 

Met de Smartphone Scan checken klanten in Vodafone-winkels binnen een paar minuten hoe lang zij nog effectief gebruik kunnen maken van de telefoon en wanneer het tijd wordt voor een nieuw model (reduce). Daarnaast kunnen klanten in plaats van een nieuw model ook kiezen voor een refurbished telefoon (reuse). Een refurbished toestel is voordeliger en bespaart 50 kilo CO2-uitstoot (bron: Vodafone Circular Economy Plan). Het repareren van een kapotte telefoon is ook altijd een optie, ook wanneer de telefoon niet verzekerd is (repair).  

Tot slot kunnen klanten met de Vodafone Inruildeals heel eenvoudig hun oude toestel inruilen voor geld. Oude of kapotte telefoons waar men geen inruilwaarde meer voor krijgt kunnen worden ingeleverd in onze winkels (recycle). De telefoons worden gerecycled en de oude materialen krijgen met behulp van partners een tweede leven.  

De mediabox bestaat voor 85% uit gerecycled materiaal.

CLOSING THE LOOP 

Bij de recycling van zakelijke telefoons van VodafoneZiggo-collega’s helpt de sociale onderneming Closing the Loop ons een handje. Voor elke telefoon die een VodafoneZiggo-collega inlevert, recyclet Closing the Loop een weggegooide telefoon in landen waar de kennis voor recycling ontbreekt. Het bedrijf Ecowave helpt ons bij de recycling van telefoons die door consumenten worden ingeleverd. Zo proberen we samen met klanten, medewerkers en partners de cirkel rond te maken. 

Sinds 2018 hebben al onze initiatieven onze CO2-uitstoot al met 31% verminderd.

Duurzame mobiliteit 

De CO2-uitstoot van onze dagelijkse mobiliteit proberen we elk jaar weer drastisch te verminderen. Die verandering begint bij onze mensen. Daarom informeren, betrekken en inspireren we hen om duurzaam te reizen. Onze ambitie voor een grotendeels elektrisch wagenpark kwam ook vorig jaar weer een stap dichterbij. Met meer elektrische leaseauto's en e-bussen, e-bikes en e-steps voor monteurs. 

Om onze CO2-uitstoot te verminderen, inspireren we onze medewerkers om van duurzaam vervoer gebruik te maken.

DUURZAAM ZAKELIJK REIZEN  

Samen met zeventig andere duurzame koplopers in het Nederlandse bedrijfsleven werken we binnen de coalitie Anders Reizen aan duurzaam zakelijk reizen. VodafoneZiggo stimuleert medewerkers om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer van en naar hun werk te gaan. Om hen hierin aan te moedigen, krijgen alle medewerkers op kantoren en in de winkels een NS-Business Card waarmee zij voordelig kunnengratis 1ste klas reizen. Ook liggen onze nieuwste kantoren op loopafstand van treinstations.  

ELEKTRISCHE LEASEAUTO'S 

Naast meer medewerkers in het ov willen we zorgen dat alle wél gemaakte autoritten fossielvrij zijn. Daarom leveren we sinds 2022 alleen nog elektrische leaseauto’s aan onze ambulante medewerkers. Het aandeel elektrische leaseauto’s in ons wagenpark is hierdoor inmiddels opgelopen naar 27%.  

ELEKTRISCH VERVOER 

Natuurlijk moet een deel van onze medewerkers alsnog de weg op. Denk aan monteurs die het liefst zo snel mogelijk storingen komen verhelpen. Monteursbezoeken proberen we samen met installatiepartners Circet en Guidion steeds milieuvriendelijker te maken. Allereerst ondernemen we initiatieven om de reisafstanden te verkorten en de uitstoot per kilometer drastisch te verlagen.  

Ook experimenteren we met elektrische voertuigen voor onze monteurs. We voltooiden in 2022 onder andere een succesvolle pilot met elektrische bussen, een programma dat we in 2023 verder uitrollen. In grote steden zetten we bovendien steeds meer elektrisch vervoer op twee wielen in voor monteursbezoekers. Hieronder vallen e-bikes, overkapte e-scooters en ook een aantal elektrische bakfietsen met zonnepanelen, de SunRiders. En in 2022 kwam daar ook een geslaagde proef met de StapStep (new window) bij. Een e-step die monteurs in hun elektrische bus opladen om er vervolgens de laatste kilometers mee af te leggen. De elektrische steps zijn een duurzame oplossing. De e-step levert namelijk voor iedere afgelegde kilometer een CO2-reductie op van 99,3% ten opzichte van de dieselbus. Daarnaast is het een uitkomst voor het parkeerprobleem in stedelijke gebieden. 

Deel deze pagina: