De wereld om ons heen
Met de oorlog in Oekraïne, de uitzonderlijke hoge inflatie en de energiecrisis is de wereld om ons heen nog roeriger geworden dan in de bijzondere twee jaren ervoor. Intussen neemt de digitalisering verder toe, waarmee ook het belang van cyberveiligheid en digitale inclusie stijgt. In dit hoofdstuk bespreken we belangrijke ontwikkelingen in de samenleving – en hoe wij hierop inspelen.
STERK DIGITAAL VERBONDEN
Nederland is een van de best presterende landen in Europa als het gaat om digitalisering. Dat blijkt uit de Digital Economy and Society Index 2022 (DESI 2022), die per land bijhoudt hoe de digitalisering zich op verschillende fronten ontwikkelt. Bovendien steekt Nederland qua 5G-dekking met kop en schouders uit boven de andere onderzochte landen.
VodafoneZiggo stelt alles in het werk om iedereen te verbinden en zorgt dat Nederland digitale koploper blijft. Voortdurend investeren we in ons netwerk en maken we de vooruitgang en digitalisering van de samenleving mogelijk. In 2022 werd internet met een downloadsnelheid van 1 Gigabit per seconde beschikbaar voor álle Ziggo-klanten in Nederland. Daarnaast profiteert 93,7% van de bevolkte gebieden in Nederland van onze mobiele 5G-dekking.
GROEIENDE FOCUS OP (CYBER)VEILIGHEID
De verregaande digitalisering heeft ook een schaduwzijde: het aantal cyberaanvallen is de laatste jaren explosief gestegen. En mede door de geopolitieke ontwikkelingen is het risico op digitale verstoringen toegenomen. Cyberaanvallen – waaronder de inzet van malware, phishing en DDoS-aanvallen – worden steeds lucratiever en geavanceerder.
Met ons initiatief ‘Security first’ zorgen we voor een veilig netwerk voor onze klanten, ons bedrijf en onze medewerkers. Hierbij hanteren we de hoogste standaarden. Daarbij helpen we klanten bij het beveiligen van hun vitale infrastructuur, zodat zij met vertrouwen de kansen van de digitale wereld kunnen benutten.
BELANG VAN DIGITALE INCLUSIE
67% van de Nederlandse bevolking beschikt over digitale basisvaardigheden, zo blijkt uit de hierboven genoemde DESI 2022. Nederland presteert hiermee goed vergeleken met het gemiddelde 54% in de hele EU. Toch is er nog een weg te gaan om de digitale kloof te dichten.
VodafoneZiggo streeft ernaar dat iedereen kan meekomen in de digitale samenleving. Samen met partners ontwikkelen we verschillende programma’s zoals ‘Online Masters’ en ‘Welkom Online’ om mensen digi-vaardig te krijgen. Daarnaast kijken we continu hoe we onze producten en diensten toegankelijker kunnen maken.
HOGERE VERWACHTINGEN
In een snel digitaliserende wereld verwachten klanten – zowel particulier als zakelijk – dat veel zaken met een paar snelle swipes of kliks geregeld zijn. De flexibiliteit en snelheid van online retailers en supermarkten is hier een sprekend voorbeeld van.
We zien deze ontwikkeling als een inspirerende uitdaging en zetten digitale mogelijkheden volop in om klanten altijd en overal te bedienen. Van het op afstand opnemen van je favoriete serie tot eenvoudig je abonnement aanpassen in de Mijn Ziggo- of My Vodafone-app. En natuurlijk kunnen klanten altijd via de chat een vraag stellen aan onze customer service.
ENERGIECRISIS STIMULEERT DUURZAAMHEID
De Nederlandse samenleving is onderweg in een energietransitie naar een fossielvrije toekomst. Energiebesparing stond al hoog op de agenda en werd door de hoge energieprijzen een nog grotere prioriteit.
Bij VodafoneZiggo werken voortdurend aan verbeteringen om onze milieu-impact te verkleinen, zowel voor onze eigen organisatie, ketenpartners als voor onze klanten. In 2022 namen we maatregelen om ons energieverbruik nog sneller te verminderen. We worden steeds energie-efficiënter, door bijvoorbeeld slimme software te installeren. Oude apparatuur vervangen we door nieuwe apparaten die minder energie verbruiken. Zo leverden we aan onze klanten versneld een nieuwe, energiezuinigere tv-ontvanger: de Mediabox Next Mini.
Hoge energieprijzen vormen voor consumenten ook een extra impuls om te investeren in slimme en besparende elektronica in huis. Zoals slimme thermostaten, verlichting en stekkers. Deze groei in smarthome-apparaten legt de lat nog hoger voor het thuisnetwerk en de WiFi dekking bij onze klanten. We spelen hierop in met onder meer SmartWifi-pods en nieuwe WiFi6-modems.
CONCURRERENDE MARKT
We bewegen ons in een concurrerende markt. Onze traditionele concurrenten investeren onder meer in hun positie door glasvezel aan te leggen en woningen hierop aan te sluiten. Zelf combineren we in ons netwerk de techniek van glasvezel en coaxkabel op een slimme manier. We kunnen hiermee ook in de toekomst ruimschoots blijven voldoen aan de behoefte aan een stabiele en snelle verbinding.
Intussen verandert het tv-landschap. Kijktijd verschuift van traditionele televisie naar streamingdiensten, die allemaal aanspraak maken op de aandacht (en het budget) van consumenten. Als VodafoneZiggo spelen we hierin allereerst een faciliterende rol met onze diensten. We willen het ‘home of entertainment’ zijn voor onze klanten, mede door de integratie van alle relevante streamingdiensten in één platform. Daarbij onderscheidt VodafoneZiggo zich al jaren met exclusieve content en Ziggo Sport.
In de zakelijke markt heeft het telefoongesprek voor een deel plaats gemaakt voor de videovergadering. Dat heeft ook weerslag op ons dienstenportfolio – we bieden via onze marketplace een breder pakket aan voor zakelijke klanten. Met ons ondernemersplatform V-Hub helpen we midden- en kleinbedrijf met de mogelijkheden van digitalisering. De V-Hub is een kenniscentrum met steeds nieuwe onderwerpen over zaken als efficiënt en veilig thuiswerken, online verkopen en kansen om je bedrijf verder digitaal te ontwikkelen.
AANTREKKELIJKE WERKGEVER
De krapte op de arbeidsmarkt is zo hoog opgelopen dat er in 2022 in alle beroepsgroepen een tekort aan personeel was. Dat blijkt uit de Spanningsindicator van UWV. De arbeidsmarkt was daardoor twee keer zo krap als een jaar eerder. Een nieuw record.
Om relevant en innovatief te blijven, is het voor VodafoneZiggo belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor bestaande en potentiële medewerkers. We bieden dan ook een modern pakket aan arbeidsvoorwaarden dat leidend is in de markt. Met ruimte voor hybride werken, onbegrensde opleidings- en ontwikkelkansen en inclusieve verlofregelingen. Een diverse, gelijkwaardige en inclusieve cultuur is voor ons een belangrijk thema waarin we blijvend voorop willen lopen.
INFLATIE EN LAGERE KOOPKRACHT
Eén van de grote thema’s van 2022 is de ongekend hoge inflatie. De koopkracht van Nederlandse huishoudens daalde flink. Hierdoor kan het voor een groep mensen lastiger zijn om een internetabonnement te betalen. Terwijl digitaal verbonden zijn in feite een primaire levensbehoefte is geworden.
We vinden dan ook dat iedereen gebruik moet kunnen maken van onze diensten en producten. Daarom zijn we in 2023 een pilot gestart binnen de Alliantie Digitaal Samenleven samen met de telecomsector over de mogelijkheden voor een ‘sociaal meedoen-pakket’. Bedoeld voor mensen die zich geen internetabonnement kunnen veroorloven.
ONVOORSPELBARE WERELD
Veel van de grote gebeurtenissen die 2022 bepaalden, kwamen als een verrassing. Dit onderstreept eens te meer hoe onvoorspelbaar economische ontwikkelingen kunnen zijn. Vooruitkijkend hebben we er voldoende vertrouwen in dat we kunnen beloven dat we voorop zullen blijven lopen op de bovengenoemde gebieden. Van slimme apparaten tot 5G. Van duurzaamheid tot digitale inclusie. Van werken waar je maar wilt naar een stabiele en betrouwbare verbinding – door heel Nederland.