2. Endless entertainment

VodafoneZiggo onderscheidt zich al jaren met exclusieve content als Movies & Series en Ziggo Sport. Daarin zetten we nu de volgende stap, met als doel het Home of Entertainment te zijn voor onze klanten. We creëren hét entertainmentplatform, waar klanten al het aanbod op één plek vinden. Zowel op het scherm als in het echt, zoals bij live concerten en sportwedstrijden. De verwerving van nieuwe voetbalrechten draagt bij aan deze ambitie.  

We willen "the home of entertainment" zijn voor alle consumenten.

KIJK, ALLES KOMT SAMEN 

Amazon, HBO, Viaplay, Disney+, SkyShowtime – het aantal mediapartijen dat op de Nederlandse markt verschijnt, neemt steeds verder toe. In de grote hoeveelheid content die zij samen bieden, gaat VodafoneZiggo het publiek de weg wijzen. We sluiten de contentaanbieders aan op ons netwerk en ontwikkelen samen met hen diensten die een overzichtelijke en naadloze kijkervaring opleveren voor onze klanten.  

In 2022 bouwden we de complexe infrastructuur om dit nieuwe aanbod mogelijk te maken. Een netwerk dat het entertainmentaanbod van mediapartijen bijeenbrengt op één database, die klanten eenvoudig kunnen doorzoeken. Deze mogelijkheid noemen we ‘metasearch’ en is een feature die het onze klanten comfortabel maakt om te zoeken naar die ene film of serie in het tv- of streamingaanbod. Ook de facturering is ingericht op gemak: alle bestellingen van een klant komen samen op één Ziggo-factuur. De eerste mediapartijen zijn inmiddels aangesloten op het netwerk van Ziggo. Via de Mediabox Next en Next Mini zijn de apps van Netflix, Viaplay, Videoland, Prime Video, Disney+ en NPO Start al beschikbaar. Wij streven ernaar om voor alle mediapartijen ook de zoek- en facturatiefunctionaliteit te introduceren. 

ERBIJ ZIJN MET PRIORITY  

Met Priority bieden we onze klanten sinds 2021 speciale winacties en voorrang op tickets naar live events. Een concept dat we steeds verder uitbouwen. Zo zagen liefhebbers van The Crown de vijfde seizoenspremière in Paleis het Loo. Racefans volgden de Formule 1-races op grote schermen bij Racesquare. Voetbalfans bekeken wedstrijden in de Amsterdam ArenA, en muziekliefhebbers bezochten concerten van Maan, Bryan Adams, de Dolly Dots en vele andere artiesten in de Ziggo Dome.  

NOG NOOIT VERTOOND 

Ziggo Sport heeft in 2022 de exclusieve mediarechten verworven voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Europa Conference League. De afspraken met UEFA gelden voor drie voetbalseizoenen: van medio 2024 tot medio 2027. Daarmee komen de belangrijkste Europese clubcompetities voor het eerst onder één dak. Alle wedstrijden en hoogtepunten zijn exclusief te zien bij Ziggo Sport. Ook voegden we de MotoGP toe aan ons assortiment en verbreedden we ons aanbod van Nederlandse sporten.  

DE TOEKOMST VAN ENTERTAINMENT 

2022 was een jaar van hard werken en reikhalzend vooruitkijken. Onze visie om een ‘totaalaanbieder’ te worden die alles voor de klant bijeenbrengt wordt werkelijkheid. Een scenario waarin iedereen wint. De klant krijgt het allerbeste entertainmentaanbod, mediabedrijven verwerven duurzame toegang tot de Nederlandse markt en wij mogen doen wat we het beste doen: entertainment bieden, op topniveau. 

Onze visie om een ‘totaalaanbieder’ te worden die alles voor de klant bijeenbrengt wordt werkelijkheid.

Seamless on all devices   

Met alles wat we doen, werken we aan een naadloze en plezierige ervaring voor onze klanten. Van intuïtieve toegang tot entertainment, tot een zo rijk mogelijk aanbod. Hiervoor zetten we de beste technologie in, voor en achter de schermen. 

MEDIABOX NEXT EN NEXT MINI  

VodafoneZiggo werkt hard aan een breed contentaanbod met integratie van alle relevante streamingdiensten. Eén platform, waarop klanten moeiteloos de weg vinden. Om deze nieuwe visie op entertainment mogelijk te maken, is ook een nieuwe generatie apparatuur nodig.

De Next Mini is een product waar we trots op zijn. Het ontwerp, bekroond met een Red Dot Design Award, verlegt vele grenzen. Zoals de naam doet vermoeden is het apparaatje erg klein, namelijk 8 bij 8 bij 1,9 centimeter. Een coaxkabel is er niet meer voor nodig; een WiFi-verbinding volstaat om op 4K-kwaliteit tv te kijken. Met maar 5 watt stroomverbruik is dit ook veruit de zuinigste mediabox die we ooit hadden. De Mini bestaat voor het grootste deel uit gerecycled materiaal. Ook staat het ontwerp gemakkelijke reparatie en recycling toe. 

Super simpel, super slim en super persoonlijke klantervaring.

In 2022 rolden we die grootschalig uit. Al 1,2 miljoen klanten hebben de nieuwste tv-ervaring in huis, in de vorm van een Mediabox Next of Next Mini. In het vierde kwartaal van 2022 kwamen daar weer 250.000 klanten bij. Het gaat snel, maar niet zo snel als we willen. Tekorten op de microchipmarkt vormen hiervoor een belemmering waar we niet omheen kunnen. 

VOICE CONTROL EN TRACKING 

Met het entertainmentaanbod van vele streamingdiensten tot hun beschikking, is het belangrijk dat klanten snel en intuïtief kunnen zoeken op de tv. Daarom staat alle entertainment in één omgeving waar je eenvoudig zoekt en zelfs met voice control commando’s kunt geven. Deze stemgestuurde zoekfunctie, geïntegreerd in de afstandsbediening, is uniek in Nederland.  

Als een klant ons toestemming geeft, zetten we nog een technologie in om ons omvangrijke entertainmentaanbod te ontsluiten. Op basis van diens kijkgedrag en interesses kunnen we een klant voorzien van gepersonaliseerd advies. Dit leidt tot een naadloze kijkervaring, waarbij je geïnspireerd wordt met suggesties die voor jou interessant zijn. Omdat binnen één familie allerlei interesses kunnen bestaan, introduceerden we ook kijkprofielen. Zo maken we entertainment steeds persoonlijker. 

STERK THUIS(NET)WERK MET SMARTWIFI  

Om van entertainment te genieten, moeten onze klanten goed verbonden zijn. Ook thuis. Met SmartWifi-producten heeft elke bewoner overal de best mogelijke draadloze internetverbinding. Op dit moment gebruiken 1,6 miljoen klanten onze SmartWifi-pods, die zorgen voor dekking door het hele huis of kantoor. Onze gespecialiseerde WiFi Crew staat bovendien 24/7 klaar om klanten te helpen bij vragen of problemen. En met de SmartWifi-app houden zij een helder zicht op hun thuisnetwerk. 

ZIGGO GO APP 

Inmiddels maken 1,4 miljoen van onze Ziggo-klanten gebruik van de Ziggo GO App. Door een update in 2022 oogt de app nu op elk scherm exact hetzelfde. Dit maakt het nog simpeler om naadloos te switchen tussen tv, smartphone, tablet en laptop. Zonder moeite kun je zo een wedstrijd, film of tv-programma volgen op verschillende momenten en verschillende toestellen. Iets wat precies aansluit op hoe het mediagebruik van onze klanten zich ontwikkelt. 

Deel deze pagina: